اپ تایم‌فورفان رو

دیوید لینچ: عشق به سیگار و بهای آن؛ پایان دوران کارگردانی

در دنیای هنر و سینما، برخی از نام‌ها چنان بزرگ و تأثیرگذارند که پایان مسیر حرفه‌ای‌شان همچون یک تراژدی عمیق احساس می‌شود. دیوید لینچ، کارگردان برجسته و خالق آثار فراموش‌نشدنی مانند “مرد فیل‌نما”، “ول‌هالند درایو” و “توئین پیکس”، اعلام کرد که به دلیل مشکلات جدی سلامتی دیگر قادر به کارگردانی حضوری نخواهد بود.

لینچ در مصاحبه‌ای با مجله Sight & Sound فاش کرد که به دلیل ابتلا به بیماری آمفیزم، که نتیجه سال‌ها سیگار کشیدن است، مجبور است در خانه بماند و از هرگونه بیماری حتی یک سرماخوردگی ساده نیز دوری کند. او گفت: “گرفتن بیماری برای من بسیار خطرناک خواهد بود، حتی یک سرماخوردگی ساده.”

این خبر برای طرفداران لینچ، که او را به خاطر نگاه خاص و منحصر به فردش به سینما می‌شناسند، بسیار ناراحت‌کننده است. او در ادامه افزود که اگر بخواهد فیلمی را کارگردانی کند، باید به صورت غیرحضوری و از راه دور این کار را انجام دهد؛ اما اذعان داشت که از این روش چندان رضایتی ندارد.

لینچ همچنین در یک پیام توییتری به توضیحات بیشتری درباره وضعیت سلامتی‌اش پرداخت و گفت: “بله، من به دلیل سال‌ها سیگار کشیدن به آمفیزم مبتلا شده‌ام. اما باید بگویم که از این عادت لذت زیادی می‌بردم، بوی تنباکو، روشن کردن سیگارها و کشیدن آنها، اما هزینه این لذت برای من آمفیزم است. من اکنون بیش از دو سال است که سیگار را ترک کرده‌ام.”

او ادامه داد که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی به سر می‌برد به جز آمفیزم و با خوشحالی اظهار داشت که هرگز بازنشسته نخواهد شد. این جمله‌ها نشان از عزم و اراده قوی لینچ دارد، اما همچنین تأییدی بر پایان یک دوره‌ی درخشان در تاریخ سینماست.

دیوید لینچ در طول دوران حرفه‌ای خود پروژه‌های متعددی را هدایت کرده است. او جوایز معتبری همچون اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم “مرد فیل‌نما” را کسب کرده و آثار دیگری همچون “بلو ولوت” و “دون” را نیز در کارنامه خود دارد. آخرین فیلم بلند لینچ در سال ۲۰۰۶ با نام “اینلند” به نمایش درآمد و از آن زمان تاکنون او تنها به ساخت فیلم‌های کوتاه و همچنین کار بر روی موسیقی پرداخته است.

اگرچه خبر پایان کارگردانی حضوری لینچ غم‌انگیز است، اما تاثیر و میراث او در دنیای هنر و سینما هرگز فراموش نخواهد شد. او همچنان با کارهایش الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما خواهد بود و نامش در تاریخ سینما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان همواره به یاد خواهد ماند.

امتیاز به این مطلب
مهدی فرزام

مهدی فرزام

لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)

نظرات