دسترسی سریع
بردگیم هایی هستند بدون تم و یا اینکه تم بازی کاملاً با تجربه آن بازی فاصله دارد.
مثال:
Draughts, Chess, Go, Tak, Shobu, Hive, Santorini, Azul
بردگیم هایی که نوعی نقشه یا برد درون خود دارند و هدف اصلی بازیکنان گرفتن کنترل بر روی آن منطقه است.
مثال:
Battle for Rokugan, Small World, Risk, Nanty Narking, Blood Rage
بردگیم های پویشی مجموعه ای از سناریوهای مرتبط هستند که معمولاً اتفاقات رخ داده طی یک سناریو روی سناریوی بعدی تاثیر می گذارد. بازی های میراث یک نوع بردگیم پویشی هستند که در آن معمولاً انتخاب های شما تاثیر دائمی روی بازی خواهد داشت مثلاً پاره کردن یک کارت یا چسباندن یک برچسب روی بردِ بازی که این باعث می شود که این نوع بازی ها معمولاً یک بار مصرف باشند.
مثال:
Gloomhaven, Pandemic Legacy, Charterstone, Betrayal Legacy
بازی هایی هستند که در آن بازیکنان همگی با یک دسته از کارت های مشابه شروع می کنند و تلاششان این است که با حذف کارتهای ضعیف و اضافه کردن کارت های قوی بهترین دسته کارت را بین حریفان خود داشته باشند
مثال:
Dominion, Star Realms, Undaunted: Normandy, Harry Potter: Hogwarts Battle
برعکس بازی های تکمیل کارت، بازی های جمعآوری کارت بازی هایی هستند که در آن بازیکنان با دسته کارت های متفاوت بازی را شروع می کنند، دسته کارت هایی که از قبل طبق قوانینی خاص چیده شدهاند.
مثال:
Magic: The Gathering, Android: Netrunner, Marvel Champions, Arkham Horror: The Card Game
این بازی ها شامل مهارت های فیزیکی می شوند، چه استفاده از تمام بدن مانند Twister و چه تنها انگشتان مانند برداشتن بلوک ها در Jenga
مثال:
Tokyo Highway, Cube Quest, Catacombs, Flip Ships, Flick ‘em Up, crokinole, Beasts of Balance
بازی هایی که معمولاً حرکت بعدی بازیکنان با استفاده از کشیدن کارت ها و یا ریختن تاس مشخص می شود.
مثال:
۷ Wonders, Sushi Go!, Villagers
بازی هایی که در آن بازیکنان معمولاً کاراکترهایی را انتخاب کرده و بر روی یک نقشه پیش می روند، و هدف نهایی آنها شکست دادن حریفان و یا خود بازی ست.
مثال:
Gloomhaven, Mansions of Madness, Star Wars: Imperial Assault, Mice and Mystics
در طول این نوع بازی ها شما چیزی شبیه به یک موتور خواهید ساخت: وسیله ای که منابع شما را چند برابر می کند و این چرخه تا پیروزی شما ادامه خواهد داشت.
مثال:
Res Arcana, Century: Spice Road, Race for the Galaxy
بازی هایی که نزدیک به سبک آلمانی (خانوادگی) هستند ولی به نسبت بازی های سبک آلمانی پیچیدگی بیشتری دارند و عامل رقابت در این بازی ها اهمیت بالاتری به نسبت بازی های آلمانی دارند سبک اروپایی میانه را رعایت میکند و بین سبک آلمانی و سبک آمریکایی قرار دارد.
مثال:
Agricola, Paladins of the West Kingdom
به مانند اکثر مسابقه های تلویزیونی، بازی های ریسکی بردگیم هایی هستند که در آن شما باید برای بردن جایزه ی بیشتر، ریسک از دست دادن تمام داراییتان را به جان بخرید، یا اینکه با اندوخته ی تان از ادامه بازی انصراف دهید.
مثال:
Auf Teufel komm raus, The Quacks of Quedlinburg, Port Royal, Deep Sea Adventure
از ساده ترین و آشناترین بازی ها هستند که در آن شما به وسیله یک یا چند تاس حرکت بعدیتان را مشخص می کنید و معمولاً یا داخل یک مسیر دارای آغاز و پایان و یا مسیری گره خورده که چندین و چندبار در آن می چرخید.
مثال:
Monopoly, The Game of Life, Snakes and Ladders, Formula D
بازی هایی هستند که در آن از تاس یا کارت کمک گرفته می شود اما تصمیم نهایی با بازیکن است و به دلیل سناریوهای متفاوت، حتی اگر همه از یک کارت یا تاس استفاده کنند و تصمیم های متفاوت بگیرند، پایانی کاملاً متفاوت با یکدیگر خواهند داشت.
مثال:
Backgammon, Yahtzee, Railroad Ink, Ganz Schon Clever, Corinth
یک یا چند نفر از بازیکنان، رازی نزد خود دارند، و بقیه باید آنها را پیدا کنند، این بازی ها پر از دروغ، بلوف و تهمت زنی هستند.
بازیکنان مخفیانه نقش هایی می گیرند و باید هر کدام به هدف نهایی خود برسند.
مثال:
Blood on the Clocktower, One Night Ultimate Werewolf, The Resistance, Murder Mystery
بازی هایی داستان محور که روی یک سناریوی از پیش تعیین شده یا کاملاً توسط خود بازیکنان طراحی شده تمرکز دارد؛ این بازی ها می توانند در یک جلسه به پایان برسند یا به حدی طولانی شوند که هفته ها برای پایانشان زمان لازم باشد.
مثال:
The King’s Dilemma, Tales of the Arabian Nights
بردگیم هایی هستند که در آن شما مهره های زیادی دارید که معمولاً نقش همان کارگر را دارند و آن ها را برای انجام اهدافی بر روی بُرد قرار می دهید و تصمیماتتان بر روی ادامه بازی و بازی دیگر بازیکنان تأثیر می گذارد.
مثال:
Charterstone, Agricola, Caverna, Lords of Waterdeep
بازیکنان در این بازی ارتش خود را با استفاده از مهره ها و ژتون های مختلف در مقابل هم قرار می دهند و زمانی برنده می شوند که مهره های حریف را حذف کرده و یا به هدف نهایی بازی دست پیدا کنند.
مثال:
Warhammer 40,000, Memoir ‘۴۴, Risk, Axis & Allies
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات