خانه اولی که بازیسازان معمولاً از آن شروع به کار میکنند، خانه “ایدهپردازی” ست.
در این مرحله طراحان بازی، ایده اولیه بازی را مطرح کرده و روی آن کار میکنند. آنها درباره موضوع و داستان بازی، سبک و ژانر آن، گیمپلی و مکانیکهای بازی، شخصیتها و… بحث و تبادل نظر میکنند.
پس از آن، خانه بعدی که بازیسازان به آن وارد میشوند، خانه “طراحی مفهوم” است. در این مرحله، آنها ایدههای اولیه را به یک طرح و مفهوم قابل فهم تبدیل میکنند و اجزای اصلی بازی را تعیین میکنند.
پس از آن نیز مراحلی چون طراحی بازی، توسعه، آزمون و بهینهسازی طی میشود تا بازی نهایی شکل بگیرد. اما خانه ایدهپردازی همواره اولین قدم بازیسازان است.
البته “طراحی بازی” یک فرآیند خطی و مشخص نیست و معمولاً شامل تکرار و بازنگری در مراحل مختلف است و چیدمان مراحل ممکن است دستخوش تغییرات نیز شود. طراحی بازی یک فرآیند تکراری و تدریجیست و ممکن است ایدهها و مفاهیم اولیه در طول توسعه تغییر کنند؛ همچنین آزمون و خطا، نقش مهمی در طراحی بازی دارد. اغلب چندین نسخه اولیه ساخته و آزموده میشود چرا که بازخورد بازیکنها برای بهبود بازی در نظر گرفته میشود. طراحی بازی یک روند تعاملیست و ممکن است قسمتها یا ویژگیهایی از بازی حذف یا به بازی اضافه شوند. علاوه بر این، پیشرفتهای فناوری نیز میتواند مسیر طراحی بازی را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین طراحی بازی، بیشتر فرآیندی پویا و تکامل یابنده است تا مسیری خطی.
اما اگر بخواهیم یک مسیر روتین برای بازیسازی در نظر بگیریم، میتوانیم مسیر زیر را پیشنهاد دهیم.
دسترسی سریع
با توجه به علاقهمندیهای خود و بازار هدف، ژانر بازی مثل اکشن، ماجراجویی، استراتژی و غیره را مشخص کنید.
داستان و شخصیتهای اصلی بازی را طراحی کنید تا بازیکنان را جذب نماید.
چگونگی بازی، قوانین، اهداف، چالشها و سیستمهای پاداش و مجازات را توضیح دهید.
سطوح و مراحل مختلف بازی و نقشهی کلی آن را طراحی کنید.
برای درک بهتر بصری، اسکیسهایی از شخصیتها، محیط و صحنههای کلیدی تهیه کنید.
یک نسخه ساده و ابتدایی قابل بازی بسازید تا مفهوم بازی مشخص شود.
پس از تکمیل این مراحل، میتوان به توسعه کامل بازی ادامه داد.
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات