اصول طراحی بازی خوب تا حد زیادی یک ثابت جهانیست اما نحوه به کارگیری آنها به طور خاص، بسته به نوع بازی، پلتفرم، ژانر و اهداف سازنده بازی میتواند بسیار متفاوت باشد.
برخی از اصول طراحی بازی سطح بالا که به طور گسترده اعمال میشوند و در طراحی هر بازی شما باید آنهارا رعایت کنید:
– ارائه گیمپلی جذاب: تعامل و مکانیک باید ذاتاً قانعکننده و پاداشدهنده برای بازیکنان باشد. فرقی هم ندارد بازیکن درگیر بازی در چه پلتفرمی باشد؛ بازی باید هدفمند باشد و بازیکن برای هدفی تلاش کند؛ تفاوتها در مدل اهداف و مسیر رسیدن به اهداف به وجود میآید.
اهداف/قوانین واضح: بازیکنان باید اهداف خود و قوانین حاکم بر مکانیکها و سیستمهای گیمپلی را درک کنند. فرقی ندارد پلتفرم چه باشد، یعنی شما اگر اتاقفرار بخواهید بسازید یا بردگیم یا ویدیوگیم فرقی ندارد باید چارچوب قوانین خاص بازی خودتان را طراحی کنید و از طریقی به بازیکن منتقل کنید.
بهبود تسلط/یادگیری: بازیکنان باید بتوانند مهارتهای خود را از طریق تمرین بهبود بخشند و در طول زمان به احساس تسلط برسند. کسب تجربه در هر بازی موجب بهبود مهارت بازیکن میشود، شما نمیتوانید بازیای طراحی کنید که خلاف این قاعده رفتار کند.
ارائه بازخورد به بازیکن: بازیکنان برای درگیر ماندن به بازخورد واضح در مورد پیشرفت، امتیازات، وضعیت و غیره نیاز دارند.
با این حال، بر اساس عوامل مختلف، روشهای متفاوتی در اصول طراحی بازی وجود دارند اما نقاط توجهی که بایستی بررسی شوند و بازی بر اساس آنها طراحی شود، بعضا درگیر پلتفرم نیستند؛ برخی از این فاکتورهای قابل توجه را بررسی میکنیم:
۱ – کنوانسیونهای ژانر انتخاب شده برای بازی
۲- قابلیتهای پلتفرم هدف و روشهای ورودی
۳ – بررسی جامعه هدف، مخاطب و جمعیت مورد نظر
۴- تکنفره یا چندنفره بودن فرآیند بازی
۵- محدوده و طول بازی
۶- تمرکز جدی بر سرگرمی
۷ – ارزش بودجه و تولید
۸- دید خلاقانه توسعهدهندگان
بنابراین، اصول سطح بالا معمولاً به طور جهانی اعمال میشوند، اما نگاه بازیسازانه فرای پلتفرم بازیست و نقاط توجه طراحان عمدتا یکسان است و خلاقیت در بحث مدل اجرا صورت میگیرد.
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات